آموزش دوخت چادر ملی خانم عمرانی
نوشته شده توسط : علی

ما در دستورات دینی مان داریم که اگر کسی حد حجاب حداقلی را رعایت کرد و احساس کرد کسی نگاه ناسالمی به او دارد موظف است رویش را بیشتر بگیرد که با چادر اصیل ایرانی میسر است در ضمن آنکه کاربرد آسانی هم دارد.به عبارتی پوشیده تر از چادر و راحت تر از مانتو. مشخصات چادر عبا ایرانی چادر عبا ایرانی، طوری طراحی شده است که علاوه بر پوشیدگی کامل، احساس راحتی مطلق داشته… ایرانیان از دیرباز به پاکدامنی اهمیت میدادند و زنان ایرانی پوشیده با چادر یا پوششهای دیگری که بخشهایی از موها را میپوشاند و تنه را در بر میگرفت، در میان مردان ظاهر میشدند. همینطوری یهو به سرم زد چادر ملی یاد بدهم! چی چی رو میگی چادر ایرانی سر کرد ، این عبای عربیه که بعضیها آنرا بعنوان چادر ملی و چادر ایرانی به جامعه غالب کردند که خوشبختانه مورداستقبال زنان ایرانی قرار نگرفت. همچنین این پارچه استفاده شده در چادرهای دوخته چادیران برخلاف اغلب چادرهای کن کن موجود در بازار نخ کش نمی شود. از روش و ابزار تحقیقات اسنادی و کتابخانه ای در جهت جمع آوری داده ها، استفاده شده است. پارچه ها به شکلی انتخاب شده اند تا علاوه بر وزن سبک به اندازه ای ضخیم بوده تا بدن نما نباشند .در خصوص جنس پارچه ها به استحضار میرساند که پارچه کن کن نسبت به پارچه کرپ براق تر و رسمی تر است و پارچه حریر اسود در بین پارچه ها اعلا تر و از بهترین ژاپنی و کره ای می باشد.

خرید چادر

 

در ان زمان پسرم تنها شش ماه داشت و باید او را هر روز قبل از شروع کلاس به خانه مادرم میبردم، در آن مدت استفاده از چادرهای معمولی برایم کار بسیار سختی بود و به دنبال چادری میگشتم که راحت و به دور از هر گونه خودنمایی باشد. چادر لبنانی صدفی همانگونه که از نامش مشخص است از سبک چادر های عربی می باشد که همانند سایر چادرهای عربی از عرض زیادی بهره مند است و گشادی و راحتی خاصی دارد و به دلیل داشتن آستین های دو لایه 15 سانتی آزادی عمل در کارهای روز مره را برای بانوان محجبه فراهم نموده است. در پایین دامن ( از زانو به پایین) شرّابه هایی (منگله) تا به مچ پا آویزان است. این نوع پوشش راحت است و همراه با پوشیدن مقنعه می تواند حجاب کاملی باشد. این چادر مسافرتی وزنی بالغ بر 7 کیلو گرم دارد که کمی سنگین تر از چادر های کمپینگ است اما با توجه به ابعاد بزرگ و ظرفیت بالای جایگیری که دارد ایده آل می باشد . براساس اینکه طول عمر خوبی دارد و نیاز به اتو کردن مداوم ندارد معولا به عنوان چادر های اداری و یا روزمره استفاده و مورد پسند همگان شده است.

چادر ملی

 

کاربرد آن سخت بود ، به آن کش دوختند ، جلوی چادر را دوختند ، برایش جای دست گذاشتن اما هرچه به آن اضافه کردن باز هم نمی دانستی شماباید چادر را حفظ کنی یا چادر شما را .ما باید به ایرانی بودنمان افتخار کنیم و چادر کمری حجاب ایرانی است که بالاترین درجه ی اسلامی را هم دارد.صحبت و سوال زیاد است و وقت ما کم . از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارخانه نساجی شهرکرد برای تولید چادر مشکی ایرانی اختصاص داده شده بود ولی تا چند سال اخیر به همچین توفیقی دست نیافته بود. چادرهای یاسانی به همراه پوشیه تولید شده و با پارچه با کیفیت کن کن ، حریر اسود و کرپ عرضه می گردد . وقتی نوبت به من رسید به آن ها گفتم من با نظر شماها مخالف هستم ما می گوییم ما دوستیم دشمن نیستیم دوست باید چراغ ها را روشن کند، راه و چاه را نشان دهد ان دو حسن دارد؛ چراکه امکان بازگشت را برای کسی که به بیراهه می رود، فراهم می کند و چون از قبل با راه آشنا شده احتمال اینکه برگردد خیلی زیاد است و اگر هم برنگردد حجت بر او تمام شده است چون با آگاهی رفته است.

چادر لبنانی

 

برخی مناطق هزاره نشین حمایل را با نخ های رنگارنگ روی پارچه می دوزند. چادر ساده ایرانی را اغلب به صورت پارچه تهیه کرده و بعد آن را به صورت سفارشی می دوزند اما چادیران با دوخت این چادر به صورت سایزبندی در تمام قدها دغدغه تهیه چادر ساده ایرانی را از بین برده است. این مقنعه در حقیقت جایگزین مانتو، ساق دست و حتی رو بند می شود. این چادر مچ دار است بدین معنی که در قسمت شکاف دستها ، مچی به طول 8.5 سانتی متر و عرض 12.5 سانتی متر، تعبیه شده که تاحدی جایگزین ساق دست خواهد شد.. این چادر با جای ده نفری که می گیرد مناسب هر خانواده ایست. در این راستا چادر ملی توسط طراحان ایران به بازار عرضه شد که با استقبال چشم گیری نیز مواجه شد. حاصل این تحقیق گواهی می دهد که چادر، در طول تاریخ از نظر شکل و رنگ متناسب با فرهنگ دوران خود شکل های متفاوتی گرفته است؛ و نکته قابل توجه دیگری که از این تحقیق می توان استنباط کرد این است که ، چادر، پوششی که زنان ایرانی از دوره باستان از آن استفاده می کردند، بعد ها ، الگوی مناسبی برای حجاب زنان مسلمان شده است.

چادر عربی

 





:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: